Σήμερα, φαίνεται και ισχύει ότι η πρόσβαση στην έκφραση γνώμης έγινε πραγματικότητα. Κάθε ένας μπορεί να εκφράσει τη γνώμη του. Μπορείς να μιλήσεις στην παρέα σου, στην οικογένειά σου, να διατηρείς ιστολόγιο, να φτιάξεις τον ιστοτόπο σου και να λες ό,τι θέλεις. Χωρίς ιδιαίτερες παρενοχλήσεις, με εξαίρεση ίσως σε κράτη που διατηρούν πολύ σκληρή στάση (π.χ. Κίνα) στην ελεύθερη έκφραση της γνώμης.
Παραδόξως όμως, φαίνεται ότι αυτό που άλλαξε είναι η ισχύς του λόγου. Όσο καλός ρήτορας και να είσαι, όσο έξυπνος και διορατικός, τα κείμενά σου ή τα λεγόμενά σου θα χαθούν εν μέσω μίας πληθώρας άλλων κειμένων, πιθανώς από αντιστοίχως έξυπνους και διορατικούς ανθρώπους. Γιατί πάνω από τα κείμενά σας στέκονται τα κείμενα αυτών που έχουν συστηματοποιήσει την ενίσχυση του λόγου τους: τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ναι, είναι μαζική ακόμη η ενημέρωση, καθώς δε λαμβάνει υπόψιν ιδιαιτερότητες του καθενός).
Έτσι, ενώ ο λόγος επιτράπηκε σε όλους, η πρόσβαση σε βήμα με υψηλή εμβέλεια υφίστατι έλεγχο. Στα τηλεοπτικά δρώμενα ο διαχειριστής του τηλεοπτικού χρόνου - οικοδεσπότης μπορεί, με πρόφαση τον "γνωστό περιορισμό του τηλεοπτικού χρόνου" να συντομεύσει κάθε συζήτηση κατά το δοκούν. Το ίδιο σε ραδιοφωνικές εκπομπές και περιοδικό τύπο, ο οποίος ούτως ή άλλως δεν ενδείκνυται για άμεσες συζητήσεις. Οπότε τι φαίνεται ότι έμεινε; Το Διαδίκτυο.
Στο διαδίκτυο, όμως, την μεγάλη ισχύ έχουν οι μηχανές αναζήτησης. Το πλήθος των υπαρχουσών σελίδων στο διαδίκτυο καθιστά δυνατή την εύρεση μίας σελίδας κατ' εξοχή εφόσον η τελευταία βρίσκεται στα αποτελέσματα κάποιας μηχανή αναζήτησης. Όμως, σύμφωνα με έρευνες, ήδη το 2οο2 (Jansen2006) το 72% του κόσμου δεν έβλεπε καν τα αποτελέσματα της 2ης σελίδας στις μηχανές αναζήτησης. Με άλλα λόγια, αν μία μηχανή αναζήτησης εμφανίσει το κείμενό μου στην 3η σελίδα αποτελεσμάτων (μια διόλου ευκαταφρόνητη θέση) σήμερα για οποιοδήποτε ερώτημα, η πιθανότητα να διαβαστεί το κείμενο είναι σχεδόν 10% (δείτε και http://www.accuracast.com/search-daily-news/seo-7471/first-page-listings-on-google-even-more-important/). Κατά συνέπεια, ο πόλεμος για τις πρώτες θέσεις είναι δύσκολος.
Ακόμη χειρότερα, έρευνες δείχνουν (Cho2004) ότι νέες σελίδες βρίσκουν δύσκολα το δρόμο τους στις υψηλές θέσεις των μηχανών αναζήτησης, έναντι σελίδων που είναι ήδη γνωστές. Άρα, η αδράνεια της προβαλλόμενης πληροφορίας στις τάξεις του Διαδικτύου φαίνεται να δυσκολεύει τις νέες φωνές.
Και πώς μπορούμε να αλλάξουμε αυτή τη ροή της πληροφορίας;
- Μιλήστε σε φίλους και γνωστούς για κείμενα που θεωρείτε ότι αξίζουν. Αν στέλνει ο καθένας τα αξιόλογα (και καλά τεκμηριωμένα) πράγματα σε άλλους, πολύ σύντομα οι φωνές ακούγονται.
- Αν έχετε ιστοτόπο, υποδείξτε τα αξιόλογα κείμενα με συνδέσμους.
- Αν χρησιμοποιείτε προγράμματα κοινωνικής δικτύωσης, μπορείτε να τα προτείνετε εκεί.
- Αν χρησιμοποιείτε προγράμματα ανταλλαγής σελιδοδεικτών (bookmarks), όπου μπορείτε να προτείνετε ή να αξιολογήσετε σελίδες, κάντε το.
Πάνω από όλα όμως:
Επικοινωνήστε με τον ιδιοκτήτη της σελίδας, ή αφήστε του σχόλια, για να γνωρίζει ότι αυτό που κάνει αξίζει.
Χάρηκα με αυτόν το διαδικτυακό μονόλογο. Ευελπιστώ σύντομα να γίνει διάλογος.
Και επειδή οι σκέψεις όταν ρέουν στο χαρτί με σοβαρότητα, δεν υποδεικνύουν τι συναισθήματα κρύβονται πίσω από τη γένησή τους, τα συναισθήματα θα τα υποδείξω αμέσως μετά σε μία νέα ανάρτηση.
Να είστε καλά.
Αναφορές
Jansen, B. J., & Spink, A. (2006). How are we searching the World Wide Web? A comparison of nine search engine transaction logs. Information Processing & Management, 42(1), 248-263. doi: 10.1016/j.ipm.2004.10.007
Cho, J., & Roy, S. (2004). Impact of search engines on page popularity. In Proceedings of the 13th international conference on World Wide Web (pp. 20-29). New York, NY, USA: ACM. doi: 10.1145/988672.988676
Μπορώ να σου υποσχεθώ ότι θα κάνω ό,τι μπορώ για να ακουστεί μία φωνή, η δική σου, που σε στιγμές αδυναμίας και αδράνειας μου θύμισε ότι υπάρχει ελπίδα όταν έστω και ένας έχει τη διάθεση να ξυπνήσει συνειδήσεις που κοιμήθηκαν από κούραση, βόλεμα ή αδιαφορία...όταν έστω και ένας έχει την πίστη, το κουράγιο, την υπομονή και την επιμονή να αλλάξει τον κόσμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι εδώ να ακούσω, να συνεισφέρω, να μοιραστώ...